live casino crazy time elon casino casino bd jaya casino krikya online casino bangar casino glory casino login mostplay casino mga casino casino result live casino live casino score bhaggo casino karkiya casino karika casino glory casino aviator bkash 9 casino cricket world casino mcw casino app download apk banger casino jackpot glory casino mega casino login glory casino live kariya casino live casino online

technický pokrok nás nutí utrácet. Chce-li nový gramofon na vinilové desky máte na výběr koupi buď šuntu za pár stovek se zvukem nádražního rozhlasu, nebo předražený výrobek údajně v hysuper hi-fi extra kvalitě, který se dle ceny soudě vyrábí nejspíše v beztížném stavu na oběžné dráze a to pouze v limitovaných sériích. Jestliže se vám doma rozbilo video a chcete si pořídit nové, neboť si chcete pustit něco ze sbírky vašich videokazet nahraných před několika málo lety, máte nejspíš smůlu, velké obchody s elektronikou videorekordéry a přehrávače už vůbec neprodávají – zastaraly. Vyhráno nemá ani ten, kdo si vinyly a VHS kazety přetáhl na CD a DVD. Oba druhy stříbrných kotoučů začínají být již dnes nahrazovány blu-ray disky, k jejichž přehrávání je opět zapotřebí zbrusu nový přístroj.

Kdo nemá nervy nebo peníze na neustálé obnovování domácího archivu a audiovizuálního parku, na jehož konci máte své nejoblíbenější nahrávky v několika technologických variantách, snaží se udržet starší přístroje co nejdéle v provozuschopném stavu. Co je to však platné v případě televizoru, který, ač jinak v plné v kondici, zobrazuje přijatý signál pouze zhruba na dvou třetinách obrazovky v sestavě černý pruh nahoře, uprostřed obraz, černý pruh dole, protože stále více stanic vysílá své programy ve formátu 16:9. Úhlopříčka vašeho televizoru stavěného na 4:3 se tak rázem scvrkne a plný obraz získáte jenom koupí nového.

Je paradoxem, že technický pokrok s sebou mnohdy nese i aspekty, které místo aby lidem posloužily, mohou přinést opačné důsledky. S režisérem Miloslavem Šmídmajerem (rozhovor s ním najdete na straně 6) jsme si povídali o řadě věcí se nakonec do určeného rozsahu textu v časopise nevtěsnaly a dotkli jsme se i otázky technického pokroku v kinematografii z pohledu běžného diváka. Přesněji řečeno, hovořili jsme o přechodu kin z klasického promítání celuloidového pásu na promítání digitální. Je nesporné, že z hlediska kvality obrazu i zvuku a zážitku z dokonalého komplexního vjemu bude tento technický pokrok pro diváky přínosný. Bude znamenat i úspory pro producenty a distributory, protože nebudou muset nechat vyrábět filmové kopie, které se navíc rychle ničí, ušetří na jejich dopravě i skladování a manipulace s filmy při cestě do konkrétního kina bude nesrovnatelně jednodušší a operativnější. Ale věc má háček, kvůli němuž diváci na zavedení moderní promítací technologie mohou v konečném důsledku doplatit. Jak je to možné? Když producenti velké peníze ušetřené digitálním promítáním použijí k přeplácení distribučních řetězců, aby uváděly jenom jejich filmy. To vyšroubuje poplatky za promítání v kinech do takových výšin, že si je budou moci dovolit hradit jenom bohatí výrobci. Ty bude zajímat především zisk plynoucí z co největšího počtu diváků a tak se kruh uzavře. Bohatí producenti by tak monopolně určovali, které filmy se budou promítat a natáčet, a potažmo které filmy diváci nikdy neuvidí. Snad k tomu nedojde, protože v konečném důsledku by mohla být ohrožena i samotná existence menších národních kinematografií, včetně té české. Možná by se pak staré kvalitní filmy daly sehnat pouze pod rukou na samizdatových blu-ray kopiích.

Jiří Hruška

Březen 2010


  • Čím žije Praha 6

  • Snesu tři špatné zprávy denně, říká filmový producent, scenárista a režisér Miloslav Šmídmajer

  • Rozhovor s primářem Neurologického oddělení ÚVN MUDr. Jiřím Kasíkem, Ph.D. (3.část)

  • Historické osobnosti v názvech ulic (Slavíčkova)

  • O hmyzu v širším okolí Veleslavína


  • Program divadla Semafor

  • Linka tísňového volání 156

  • Největší svatební veletrh